Reklamskyltar

Vad är egentligen meningen med reklamskyltar? Ser du flera stycken varje dag men tänker att de inte alls påverkar dig? Sanningen är att reklamskyltar påverkar dig mer än du tror, och det trots att du inte är medveten om det. Det kan kännas läskigt att du omedvetet blir påverkad av reklamskyltar med olika punchlines - som exempelvis “Klicka Här!”. För reklamskyltar finns numera inte bara på busshållplatsen, i skyltfönster och på andra fysiska platser, utan de finns även (framförallt) online och i den digitala världen.

Image

Reklam har ofta som störst påverkan på dig när du behöver ta snabba beslut. Det kan till exempel handla om reklam för vad du ska köpa för dricka när törsten slår till, i vilken skoaffär du ska gå in i för att köpa nya skor eller var du kan shoppa de sista julklapparna i sista minuten. Men det har också påverkan på dig när du tar genomtänkta beslut som handlar om försäkringar, sparande, lån eller andra viktiga och stora händelser i livet. 

Vad du kan göra

Det du kan göra för att inte påverkas av endast reklam utan gå efter din egna känsla för ett företag är att bli medveten om att reklam påverkar. Och det behöver inte alltid vara till det negativa, utan det kan faktiskt i flera fall även vara till det positiva. Det åtminstone så länge du är medveten om att en reklamskylt kan verka väldigt tilltalande och att det är du som har ansvar för vad du väljer att göra med den information som reklamskylten innehåller. Reklam ska hjälpa dig att ta olika beslut, inte göra det svårare eller göra att du tar beslut som du ångrar.  

Image